Podróżowanie samolotem nierzadko wiąże się ze sporymi emocjami i przeżyciami. Zatem jeśli w związku z lotem napotkamy jakieś komplikacje, to tym bardziej nie jest to komfortowa sytuacja. Nasz lot może być bowiem opóźniony, lub nawet odwołany, co nie tylko może przekreślić nasze plany, ale także spowodować niemałą dziurę w budżecie. Co robić w przypadku opóźnienia, odwołania lotu?
Opóźniony lot — co robić?
Gdy dowiadujemy się, że nasz lot został opóźniony, lub co gorsza, odwołany, na pewno jedną z pierwszych reakcji jest złość lub smutek. Niewiele ludzi jednak zdaje sobie sprawę z tego, że w tej sytuacji mamy realne szanse na domaganie się swoich praw. Możemy wnioskować o odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot, a więc pewną formę zadośćuczynienia ze strony linii lotniczych. W niektórych przypadkach pasażerowie mogą także mieć zapewnioną opiekę w formie noclegu czy posiłków. Nie jest więc tak, że w przypadku opóźnienia czy odwołania lotu pozostajemy bezradni. Aby sprawa przebiegła pomyślnie, warto skorzystać z pomocy Kancelarii Odszkodowawczej.
Komu przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?
Według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego z 2004 roku pasażerowie mogą otrzymać nawet 600 euro odszkodowania. Wysokość tej kwoty jest różna w zależności od planowanej długości trasy samolotu, który został opóźniony, odwołany. Są to z reguły:
• 250 euro dla tras długości do 1500 km,
• 400 euro dla tras długości 1501-3500 km,
• 600 euro dla tras długości powyżej 3500 km.
Nie są to małe pieniądze, zatem w przypadku tego typu sytuacji warto spróbować uzyskać rekompensatę. A za ile czasu opóźnienia lotu przysługuje odszkodowanie? Opóźnienie lotu musi wynosić minimum 3 godziny.
Warunki otrzymania odszkodowania za opóźniony lot
Oprócz powyższych kryteriów są jeszcze inne warunki, które muszą zaistnieć, aby przysługiwało nam prawo do złożenia wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot. Jednym z nich jest to, że przynajmniej jedno lotnisko (startowe lub lądowania) musi znajdować się na terytorium UE. Wówczas lot musi być także obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w Unii Europejskiej. Dopuszczalna jest jednak sytuacja, gdy jedynie lotnisko startowe znajduje się na terenie Unii Europejskiej, ale przewoźnik nie jest zarejestrowany w UE.
Oczywiście istotną kwestią jest fakt, że odszkodowanie przysługuje jedynie wtedy, gdy opóźnienie wynika z winy linii lotniczych. W przypadkach, gdzie opóźnienie jest uzasadnione tzw. nadzwyczajną sytuacją, pasażerom nie zostanie wydana rekompensata.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Wniosek należy złożyć nie później niż 1 rok od lotu, który został zakłócony. Po roku prawo do odszkodowania za opóźniony lot ulega przedawnieniu. Możemy ubiegać się o zadośćuczynienie na własną rękę, składając reklamację do linii lotniczych. Inną opcją jest skorzystanie z pomocy firmy zajmującej się tego typu sprawami. Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzemy, niezbędne jest zatrzymanie wszystkich niezbędnych dokumentów takich jak: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny, a także dane lotu, czyli: numer lotu, harmonogram lotu, długość opóźnienia.