Zgłoś swój przypadek już dziś, a my zajmiemy się resztą – od kontaktu z linią lotniczą po finalne odzyskanie odszkodowania, skorzystaj z naszej pomocy.
Opóźniony lub odwołany lot powoduje wiele niedogodności pasażerów linii lotniczych. W związku z tym mogą oni żądać:
dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów | 250 euro |
dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów | 400 euro |
dla wszystkich pozostałych, nie uwzględnionych powyżej lotów | 600 euro |
Obowiązany do ich zapewniania lub wypłaty pozostaje przewoźnik (krajowy lub zagraniczny).
Uwaga! W wydanej w dniu 17 marca 2017 r. uchwale Sąd Najwyższy wskazał, że do roszczeń odszkodowawczych za odwołany lub znacznie opóźniony lot stosuje się roczny termin przedawnienia wynikający z przepisów o umowie przewozu (art. 778 kc). Zatem nie zwlekaj!
Szybko i sprawnie pomożemy Ci ustalić rodzaj i wysokość świadczeń oraz zapewnimy kompleksową obsługę w procedurze dochodzenia roszczeń na etapie reklamacji, postępowania przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz w postępowaniu sądowym.
Opóźnienie lub odwołanie lotu może znacznie pokrzyżować nasze plany. Nie jesteśmy jednak w takiej sytuacji zupełnie bezsilni. Obowiązują pewne prawa pasażerów w przypadku odwołania lub spóźnienia lotu. Są one przede wszystkim zależne od tego, z jak dużym wyprzedzeniem dowiedzieliśmy się o opóźnieniu, odwołaniu lotu i jak duże jest to opóźnienie. Wszystkie linie lotnicze, które działają na terenie Unii Europejskiej, podlegają pewnym przepisom.
Według nich w przypadku opóźnienia lotu możemy wnioskować o:
Odwołany lot z kolei może nam zapewnić zwrot pieniędzy za lot lub zmianę planu podróży do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym, lub dogodnym dla pasażera terminie, jeśli o odwołaniu dowiedzieliśmy się na co najmniej 2 tygodnie przed wylotem.
Linie lotnicze są zwolnione z wypłacenia odszkodowania w przypadku, gdy zaistnieją pewne sytuacje nadzwyczajne. Tutaj wymieniane są takie zdarzenia jak: złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki, niestabilna sytuacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa.
Aby móc ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony, odwołany lot należy w pierwszej kolejności złożyć wniosek do linii lotniczych. Odpowiednie formularze znajdziemy na stronach linii lotniczych takich jak: Ryanair, Wizzair, LOT, Lufthansa. O odszkodowanie możemy ubiegać się nawet do roku, później roszczenia zgodnie z polskim prawem się przedawniają. W innych krajach okres ten może być różny.
Wysokość odszkodowania jest ściśle związana z długością trasy planowanego lotu. Kwoty rozpoczynają się zwykle od 250, a kończą na 600 euro. Niezależnie od tego, czy odszkodowanie zostanie wypłacone, należy ci się również zwrot środków za lot, o ile opóźnienie wyniosło co najmniej 2 godziny.
Pewne uprawnienia zapewniają nam przepisy Unii Europejskiej, jednak oprócz tego możemy również ubezpieczyć swój lot. Jeśli napotkamy pewne niedogodności, ubezpieczyciel wówczas pokryje za nasz wszelkie powstałe koszty. Ubezpieczyć możemy:
Aby jednak skutecznie skorzystać z ubezpieczenia, niezbędne jest zachowanie wszystkich potwierdzeń, paragonów z wydatków powstałych w związku z oczekiwaniem.
Wszystkie linie stacjonujące na terenie Unii Europejskiej mają obowiązek wypłacania odszkodowań za opóźniony, odwołany lot. Zgodnie z przepisami, odszkodowania te mogą być wydawane w formie pieniężnej lub w postaci voucherów. To, w jaki sposób linia lotnicza wypłaca odszkodowania, warto sprawdzić jeszcze przed zabukowaniem biletów.
Pytania w sprawie odwołanego lotu?