Kto odpowiada za organizacyjny błąd medyczny i jak uzyskać odszkodowanie z jego tytułu?

szpital

Poszkodowani pacjenci i ich bliscy często nie wiedzą, kto odpowiada za przykrą dla nich sytuację, wynikającą z popełnionego błędu medycznego. Lekarz prowadzący, a może cały szpital? W tym artykule dowiesz się wszystkiego na temat odpowiedzialności za organizacyjne błędy medyczne, a także dowiesz się, jak uzyskać z tego tytułu odszkodowanie.

Odpowiedzialność lekarza za organizacyjny błąd medyczny

W przypadku powszechnego błędu medycznego, można szukać odpowiedzialności zarówno po stronie szpitala, jak i lekarza. Zależy ona wtedy od formy jego zatrudnienia. Jeśli lekarz pracuje na podstawie umowy o pracę, odpowiedzialność za błąd medyczny ponosi pracodawca, np. szpital, co wynika z ochrony pracowników przez kodeks pracy. Lekarz występuje wówczas w procesie jedynie jako świadek. Jeżeli jednak lekarz jest zatrudniony na kontrakcie, może odpowiadać za szkodę solidarnie ze szpitalem. W takim przypadku lekarz będzie stroną w procesie i musi bronić się przed zarzutami pacjenta.

Błąd organizacyjny w szpitalu ma zaś miejsce, gdy osoby odpowiedzialne za zarządzanie placówką podejmują nieodpowiednie decyzje dotyczące organizacji pracy, wpływając negatywnie na jakość opieki medycznej. Błędy te nie są popełniane przez lekarzy, lecz przez osoby zarządzające placówką, niezależnie od ich kwalifikacji zawodowych. Przykłady takich błędów to powierzenie dyżuru osobie niekompetentnej, nieprawidłowe oznakowanie opakowań z lekami, niedokładna dokumentacja medyczna, brak kontroli nad zużytymi narzędziami i materiałami operacyjnymi, czy złe zarządzanie pracą lekarzy i personelu medycznego.

Przykłady wyroków za organizacyjne błędy medyczne

Odpowiedzialność szpitala za błędy organizacyjne jest potwierdzona przez liczne wyroki sądowe. W jednym z nich Sąd Apelacyjny w Rzeszowie uznał szpital za odpowiedzialny za zaniedbania personelu medycznego i naruszenie standardów medycznych, które prowadzą do szkód u pacjentów. W innym przypadku Sąd Okręgowy we Wrocławiu orzekł, że pozostawienie igieł automatycznych w sercu pacjentki po operacji to wina organizacyjna szpitala. W kolejnej sprawie Sąd Apelacyjny w Krakowie uznał szpital za odpowiedzialny za brak doświadczonych lekarzy i anestezjologa podczas porodu, co doprowadziło do śmierci pacjenta. Sąd Najwyższy także potwierdził odpowiedzialność szpitala za błąd organizacyjny, kiedy lekarze nie rozpoznali na czas choroby dziecka, a placówka nie dysponowała odpowiednim sprzętem rentgenowskim.

Jak uzyskać odszkodowanie z tytułu organizacyjnego błędu medycznego?

Pacjenci poszkodowani na skutek błędu medycznego mają możliwość dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia na drodze cywilnej oraz karnej. Najczęstszym sposobem dochodzenia roszczeń jest postępowanie cywilne, gdzie ciężar dowodu leży po stronie pacjenta. Zgodnie z przepisami o czynach niedozwolonych art. 415-417 kodeksu cywilnego, w postępowaniu cywilnym można żądać odszkodowania, zadośćuczynienia, renty oraz kosztów przygotowania do innego zawodu.

Od 2012 roku istnieją wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, które rozpatrują przypadki niepożądanych zdarzeń medycznych, takich jak błędy organizacyjne. Postępowanie przed komisją jest tańsze niż przed sądem, ale ma określone maksymalne kwoty odszkodowań.

Bądź więc świadomy swoich praw i nie poddawaj się w walce o zadośćuczynienie. Błędy lekarskie mogą przytrafić się nawet najlepiej wyszkolonym specjalistom, jednak nie zwalnia ich to z odpowiedzialności, ani też nie uśmierza cierpieniu pacjenta lub jego bliskich. Jeśli potrzebujesz specjalistycznej pomocy w swojej sprawie, nie wahaj się zwrócić o pomoc do wybranej kancelarii prawnej. Pomoc doświadczonego prawnika z pewnością znacznie zwiększy szanse na uzyskanie odszkodowania za organizacyjny błąd medyczny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *